Platforma badań artystycznych

pbaPrzy Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie z inicjatywy prof. Andrzeja Bednarczyka, dr hab. Kingi Nowak i dr. Michała Zawady powstał zespół, mający na celu stworzenie platformy wymiany myśli i dyskusji przedstawicieli różnych dyscyplin artystycznych i naukowych. W swojej preambule jej członkowie piszą: „W obecnych czasach dysponujemy szerokim spektrum równoważnych i możliwych do przyjęcia sposobów rozumienia, definiowania i uprawiania sztuki. W tej przestrzeni uczelnia artystyczna jawi się jako miejsce szczególnie predestynowane do takiego uprawiania sztuki, które prowadzone jest w bliskim kontakcie z refleksją naukową i uzyskuje dzięki temu swój wyjątkowy, poznawczy charakter. Wśród nich spotykamy np. sztukę będącą formą autoterapii, sztukę krytykującą świat, czy go oswajającą.

Każda z tych form uprawiania sztuki implikuje inną metodologię konieczną do jej definiowania i interpretacji. Sztuka i nauka tworzą koherentne pole poznawcze, w którym uzyskujemy możliwość wspólnego rozpatrywania ujawnionych kwestii z różnych perspektyw. Spodziewamy się, iż dzięki tak zbudowanej przestrzeni, będziemy mogli przekroczyć granice dziedzin i dyscyplin, wzajemnie je wzbogacając. W związku ze zmianami, które dokonały się w przestrzeni kultury postindustrialnej, uprawianie swojej dyscypliny w oderwaniu od innych, traci sens.” Platforma w obrębie swojej działalności przewiduje animowanie artystyczno-naukowych programów badawczych w ramach interdyscyplinarnych, wielopokoleniowych zespołów przedstawicieli różnych instytucji, ośrodków kulturalnych i naukowych, animowanie wydarzeń artystyczno-naukowych upowszechniających uzyskiwane efekty badawcze, dyskusje i seminaria.

www.pba.asp.krakow.pl

Zeszyty malarstwa

W przygotowaniu

zeszyty.asp.krakow.pl

Galeria Wydziału Malarstwa

Galeria Wydziału Malarstwa w formie koncepcyjnej, która została zaproponowana w 2010 roku jest przestrzenią do prezentacji najciekawszych zjawisk we współczesnej sztuce polskiej, prowadzenia eksperymentalnych warsztatów dla studentów wokół zagadnień z obszaru filmu, sztuki wideo, performansu z udziałem wybitnych artystów z Polski i zagranicy. Powstaniu idei funkcjonowania Galerii towarzyszył tekst programowy, w którym zawarte zostały jej główne założenia: „Jaką rolę powinna pełnić taka galeria wewnątrz instytucji z prawie 200 – letnią tradycją? Środowiskowo – muzealniczą, czy prowokującą pytania o, na przykład, kondycję i przyszłość malarstwa? Czy jest przyszłość dla malarstwa? Nowe, tańsze farby; lepsze, tańsze płótno, bogatsze drogie galerie, coraz więcej targów z obrazami i o obrazy, bogatsi (duchowo) biznesmeni, przyjaźniejsi dla (biednych) artystów kolekcjonerzy, kochające się (jak rodzina) środowisko? Nic z tych rzeczy. Galeria powinna budować osobowość różną od całej reszty ofert kulturalnych.
Czy w rzeczywistości prawie cudownego rozmnożenia się różnego rodzaju galerii, festiwali, przeglądów, rocznic i retrospektyw istnieje jeszcze przestrzeń autorskiej artykulacji (świadomie nawiązujemy do fenomenu galerii autorskich w latach 80. i 90.)? To kwestia do rozważenia: na razie zbudujmy podstawę do badań dzisiejszej kultury/sztuki/malarstwa. Zapraszamy do dyskusji!”. W galerii zaprezentowano autorskie wystawy takich artystów, jak Koji Kamoji, Kamil Kuskowski, Marta Ignerska, Roman Siwulak, Marek Sobczyk, Robert Maciejuk, Janusz Orbitowski i wielu innych. Organizowaliśmy lub współorganizowaliśmy wiele warsztatów z pogranicza malarstwa, tearu, performansu, filmu i działań interdyscyplinarnych. Gościliśmy m. in. Romana Dziadkiewicza, Artura Klinau, praską Grupę Rafani, Pavlinę Fichta-Cierna, Mateusza Falkowskiego i Marka Sobczyka (Kino grawitacyjne). Obecnie Galeria koncentruje się na działalności warsztatowej i eksperymentalnej z wybranymi grupami studentów. Zespół kuratorski: dr hab. Grzegorz Sztwiertnia, dr Joanna Zemanek